OMSLAG

Welkom
Nieuws
Omslag
ZOZ
Pers
Werk
Wonen
Bestellen
Advertenties

Omslag in tekst en beeld 1995


In het tweede Omslag-jaar breidden onze internationale contacten zich uit:  we ondersteunden de anti-nucleaire actiewandeltocht van Brussel naar Moskou, kwamen in actie tegen hervatting van de Franse kernproeven. En: we introcudeerden een nieuw fenomeen in Nederland: de Internationale Niet-Winkeldag!

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010

1 9 9 5

Walk across Europe for a nuclear-free world
Begin 1995 was Omslag betrokken bij de Walk Across Europe for a Nuclear-free World: een 5500 kilometer lange voettocht van Brussel naar Moskou. De tocht trok ook door Nederland en Omslag spande zich in om de wandelaars in Nederland warm te onthalen. We zetten een deel van de route uit, organiseerden enkele informatiebijeenkomsten, verzorgden de publiciteit naar de Nederlandse media en we stonden de wandelaars met een grote groep mensen op te wachten bij de Belgische grens, vanwaar we een eind meeliepen tot aan Boxtel. In ZOZ publiceerden we verslagen van de Walk.


De Walk Across Europe arriveert bij de Nederlands-Belgische grens
 

Anti-Oorlogsmuseum
In 1995 was Omslag mede-oprichter van het Anti-Oorlogsmuseum - later omgedoopt in Museum voor Vrede en Geweldloosheid. In plaats van veel vergaderen en een bestuursfunctie, kozen we voor een praktische inbreng via de werkgroepen 'exposities' en 'vrijwilligerswerving'. Ook zetten we ons actief in voor fondswerving.

Promotie kringlooppapier
Omslag heeft vanaf het begin consequent gekozen voor het gebruik van kringlooppapier. Logisch dus, dat we in 1995 met een kringlooppapieren stickertje kwamen om het gebruik van 100% kringlooppapier te bevorderen. Tekst van de sticker: 'Antwoord mij gerust op kringlooppapier'.

Introductie van de Niet-Winkeldag
Medio 1995 lazen we voor het eerst over de Buy Nothing Day, een internationale protestdag tegen de Westerse overconsumptie, de ongelijke verdeling van welvaart en welzijn wereldwijd en de invloed van reclame op ons dagelijke leven. In Canada, de VS en Groot-Brittannië werd deze dag al een paar jaar 'gevierd' met ludieke straatacties. Omdat zowel de inhoud als de vorm van deze campagne ons erg aanspraken, besloten we de 'Niet-Winkeldag' ook in Nederland te introduceren. We zochten contact met de oorspronkelijke iniatiefnemer, de Canadese ex-reclameman Ted Dave, en lieten ons enthousiasmeren door actievoerders in Canada en Engeland. De Nederlandse poster werd geïnspireerd door het ontwerp van de Britse organisatie Enough!

Via ZOZ en verschillende elektronische mailinglijsten riepen we mensen in Nederland op om ook actie te voeren. We schreven een actiehandleiding, waarbij we dankbaar gebruik maakten van materiaal van Britse Niet-Winkelaars. Op 23 september gingen in Wageningen, Heemskerk en Nijmegen groepjes mensen de straat op; medewerkers van Omslag - verkleed als clown ('Geluk is gratis!) en rat ('stop de rat-race') kozen voor winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. De eerste Nederlandse Niet-Winkeldag zorgde voor flink wat media-aandacht. Het was zo leuk om te doen, dat we besloten de Niet-Winkeldag tot een jaarlijks terugkerend fenomeen te maken.

Protest tegen de Franse kernproeven
In september startte Omslag een landelijk protest tegen de hervatting van atoomproeven door Frankrijk op het eiland Moruroa in de Pacific. We sloten ons aan bij de protesten van Greenpeace en onderschreven de oproep tot het boycotten van Franse wijn. En we startten een eigen actie, gericht tegen Nederlandse minister Van Mierlo, die in zijn protest bij de Franse regering niet verder kwam dan zijn teleurstelling uit te spreken. Omslag ontwierp gele briefkaarten met de tekst 'Minister van Mierlo: ik ben verbijsterd!' Achterop werd de suggestie gedaan om de Franse ambassadeur de deur te wijzen.
We hielden een overzicht bij van protesten en wakes her en der in het land en verspreidden dit overzicht via elektronische lijsten, met de oproep om mee te doen.


In 1995 werd het Omslag-team opnieuw uitgebreid: Lian Dekkers sloot zich aan. Op de foto hieronder vlnr: Lian Dekkers, Marieke van de Mortel, Daniel van der Velde, Marta Resink en Dick Verheul.


Eind 1995 had Omslag een achterban van 1172 personen verworven. Het tijdschrift ZOZ telde 579 abonnees.

Vervolg >>

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

2009 2010


  © 2004 Omslag, Eindhoven. Tel. 040-2910295