1 9 9 9
Oorlog is geen oplossing!
De oorlog in Kosovo vormde een groot dieptepunt in 1999. Omslag
zette zich vooral in om de anti-oorlogsprotesten een vorm en een
stem te geven: we stelden een protestverklaring mee op die landelijk
werd verspreid, en we waren mede-organisator van de landelijke vredesdemonstratie
op 10 april in Amsterdam. Ook spanden we ons in om zoveel mogelijk
lokale protest- en bezinningsacties van de grond te krijgen onder
het motto 'Oorlog is geen oplossing'.
Persbureau
Omslag maakte overuren. Daarnaast speelden de netwerkstructuren
die we de voorgaande jaren hadden opgebouwd een belangrijke rol in het
re-activeren van de vredesbeweging. Verschillende Omslag-medewerkers
werkten dag en nacht door, en ook menig weekend. De elektronische
mailinglijsten werden ingezet om actueel nieuws en oproepen snel
te verspreiden. Tijdens de viering van het 20-jarig bestaan van Vrouwen
voor Vrede verzorgde Omslag een workshop 'Netwerken voor de vrede'.
Acties tegen kernwapens
Nieuw element in de acties tegen kernwapens vormden de rechtszaken
tegen vredesactivisten die kernwapenbasis Volkel illegaal betraden.
Dit soort rechtszaken worden overigens expres uitgelokt, om de aandacht
voor kernwapens in Nederland warm te houden, en om de illegaliteit
van kernwapens voor de rechtbank te kunnen bepleiten. Omslag ondersteunde
de rechtszaken vooral met publiciteit.
Burgerinspectie van Volkel
In 1999 vond voor de tweede keer een openbare
burgerinspectie van vliegbasis Volkel plaats; deze keer georganiseerd
door een andere initiatiefgroep. Omslag-medewerkers verleenden hand-
en spandiensten bij de organisatie en Persbureau Omslag verspreidde
de persberichten. We actualiseerden de fact-sheet over
kernwapens in Nederland. Ook deze keer was er veel belangstelling
van de landelijke media.
Hergebruiketiketten
Door de jaren heen hadden we regelmatig vragen gehad of
Omslag geen hergebruik-etiketten uitgaf... In 1999 was het zover:
ZOZ-illustrator Marieke van de Mortel ontwierp een serie etiketten
op briefkaartformaat; we lieten ze drukken op 100% kringlooppapier.
De gegomde etiketten worden per pakje van 30 stuks verkocht. Met
een hergebruik-etiket kun je een envelop of ansichtkaart een tweede
leven geven. Dat spaart bomen en energie. De hergebruiketiketten
zijn nog steeds te bestellen.
Eerste Autovrije Zondag
Op 19 september 1999 organiseerde het Landelijk Overleg Autovrije
Zondag (LOAZ) de eerste
Autovrije Zondag-nieuwe stijl. Weliswaar nog op kleine schaal, maar
Vereniging Milieudefensie sloot zich bij het LOAZ aan en 'adopteerde'
de actie. Sindsdien is de autovrije zondag een jaarlijks terugkerend
fenomeen. Omdat de campagne inmiddels goed op poten stond, besloot
Omslag zijn actieve deelname aan het LOAZ te beëindigen.
Niet-Winkeldag
In het kader van de Niet-Winkeldagcampagne produceerde Omslag de
tweede Konsuminderkrant,
die deze keer in een grotere oplage werd gedrukt: 20.000 exemplaren.
De verspreiding verliep ook nu via de openbare bibliotheken. De vijfde
Nederlandse Niet-Winkeldag leidde tot lokale acties in zo'n twintig plaatsen.
Veel te veel kleren in Nijmegen
|
Ratrace in Roermond
|
Internationaal was Buy Nothing Day zich inmiddels zo aan het uitbreiden
dat we het overzicht begonnen te verliezen. We gaven het op om een
compleet internationaal overzicht te verwerven. Via de Internationale
Buy Nothing Day-mailinglijst, waartoe Omslag het initiatief nam,
volgden we de belangrijkste ontwikkelingen in de rest van de wereld
en we hielden activisten in andere landen op de hoogte van de acties
in Nederland. Eind 1999 concludeerden we dat onze pogingen om de
Buy Nothing Day-campagnes internationaal te verbreden waren geslaagd
en we besloten daar in de toekomst wat minder energie in te steken.
Straattheater in Panama
|
Kauf-Nix-Kerstmannen in Wenen
|
In de loop van 1999 waren Marie-José Godding en Jack Stoop
het redactie-team van ZOZ komen versterken. Olivier Rijcken volgde
Marieke van de Mortel op als vaste illustrator voor ZOZ. Als ervaren
Niet-Winkeldagactivist hielp Jack Stoop bovendien mee met de landelijke
coördinatie en het woordvoerderschap van deze campagne. Hij
werkte vooral vanuit zijn thuisplek in Arnhem.
Jack Stoop
|
Marie-José Godding, hier aan het einde van een lange protestfietstocht
tegen kernenergie
|
Eind 1999 had Omslag een achterban van 1902 personen verworven.
Het tijdschrift ZOZ telde 1077 abonnees.
Vervolg >>
|